اخذ کد اقتصادی

//اخذ کد اقتصادی

اخذ کد اقتصادی

کد اقتصادی

تمام روال ثبت یک شرکت به انتخاب نام برای شرکت، یافتن شرکا و در نهایت ارائه مدارک به نهاد مربوطه برای ثبت شرکت محدود نمی شود

بلکه به محض ثبت شرکت شما به عنوان مدیر یا یکی از اعضای هیئت مدیره لاجرم اموری را پیگیر شوید، به عنوان مثال مدارکی تهیه کنید

ویا اینکه اقداماتی نسبت به شرکت انجام دهیدکه از جمله آن ها می توان به دریافت کد اقتصادی اشاره کرد ثبت شرکت سفیر در این مقاله

توضیح مختصر و نکاتی درباره نحوه و ضرورت اخذ کد اقتصادی و مدارک لازم جهت اخذ کد اقتصادی خواهد پرداخت.

 

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی در واقع یک کد مادر و لازم است که باید برای برخی امور مهم تجاری نظیر گرفتن کارت بازرگانی

، شرکت در مناقصات و مزایده ها، از طرفی برای اخذ قرار داد با شرکت های دولتی، و صادر کردن

فاکتور و حتی باز کردن حساب در بانک برای شرکت در اختیار داشت. بنابر قانون وضع شده در سال ۷۳،

کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید کالا و خدمات اشتغال دارند تعیین شد.

به این صورت که این اشخاص باید کد اقتصادی خود را روی فاکتورهای خرید وفروش ثبت کنند. از جمله دلایل

درج کُد اقتصادی روی فاکتورهای خرید و فروش محاسبه سود به دست آمده در معاملات است

و بنابراین با محاسبه دقیق سودهای کسب شده مالیات ها نیز کمتر برآوردی و نظری خواهند بود و محاسبه

آنها بیشتر بر اساس اسناد و مدارک صحیح خواهد بود.

علاوه براین به وسیله کد اقتصادی سازمان امور مالیاتی کشور قادر است دفاتر قانونی، فاکتورها

و صورتحساب های صادر شده را به راحتی بررسی کند.

 

 

اشخاص مکلف به اخذ کد اقتصادی

کلیه اشخاص حقوقی که به امر تولید،مونتاژ ، واردات و صادرات ، توزیع هر

نوع کالا و کارهای خدماتی اشتغال دارند همچنین کلیه اشخاص حقیقی که به امور فوق

اشتغال داشته و دارای پروانه کسب یا کار ازمراجع ذیربط بوده و یا دارای محل فعالیت

تجاری باشند و واجد شرایط اخذ شماره اقتصادی به شمار می آیند . قابل ذکر است احراز

یکی از شرایط فوق برای اشخاص حقیقی کافی می باشد

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ کد اقتصادی

(جهت  انجام این مرحله همراه با مدارک زیر به موسسه ثبت شرکت سفیر  مراجعه کنید. )

۱- کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره

۲- کپی آگهی تاسیس شرکت و تغییرات ثبتی (۲ نسخه)

۳- کپی اساسنامه شرکت

۴- کپی از اظهارنامه شرکت (و یا شرکتنامه و تقاضانامه در شرکت‏های غیر سهامی)

۵- کپی آگهی روزنامه رسمی و تغییرات آن

۶- کپی پروانه بهره برداری یا مجوز تاسیس (در صورت موجود بودن)

۷- کپی سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت که در آگهی تاسیس قید گردیده و در صورت استیجاری بودن، کپی قرارداد اجاره که به تایید واحد مالیاتی محل وقوع ملک رسیده باشد.

۸- نامه شروع و یا عدم شروع به فعالیت شرکت و کپی آن بعد از ثبت در دبیرخانه

خذ کد اقتصادیمشاهده در قالب پی دی افچاپفرستادن به ایمیل

فعالیت های اقتصادی به طرق مختلف در جوامع صورت می گیرد. حمایت از فعالیت کنندگان دراین امر و همچنین نظارت بر اعمال اقتصادی (تجاری) مستلزم شناخت اشخاص فعال در این زمینه می باشد.

کسب مجوز برای فعالیت های تجارتی و پرداخت حقوق حقه دولت در قالب مالیات و جلوگیری از رقابتها و تلاشهای ناسالم یکی از مزایای این امر محسوب می گردد.

در کنار راهنمای ثبت شرکتها و دریافت کارت بازرگانی، ضرورت اخذ شماره (کد) اقتصادی ملاحظه می شود بنابراین با استفاده از مقررات مربوطه که در واحدهای ذیربط وزارت امور اقتصادی و دارایی جاری است نسبت به نگارش و ارائه راهنمای دریافت شماره اقتصادی برای کسانی که نیازمند دانستن اطلاعات مربوط می باشند اقدام شد.

 

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی شماره ای است که بنا بر قانون وضع شده در سال ۷۳ برای اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید کالا و خدمات اشتغال دارند تعیین شد. به این صورت که این اشخاص باید کد اقتصادی خود را روی فاکتورهای خرید و فروش ثبت کنند.

از جمله دلایل درج کُد اقتصادی روی فاکتورهای خرید و فروش محاسبه سود به دست آمده در معاملات است و بنابراین با محاسبه دقیق سودهای کسب شده مالیات ها نیز کمتر برآوردی و نظری خواهند بود و محاسبه آنها بیشتر بر اساس اسناد و مدارک صحیح خواهد بود.

علاوه براین به وسیله کد اقتصادی سازمان امور مالیاتی کشور قادر است دفاتر قانونی، فاکتورها و صورتحساب های صادر شده را به راحتی بررسی کند.

 

اشخاص مکلف به اخذ کد اقتصادی

کلیه اشخاص حقوقی که به امر تولید، مونتاژ، واردات و صادرات، توزیع هر نوع کالا و کارهای خدماتی اشتغال دارند همچنین کلیه اشخاص حقیقی که به امور فوق اشتغال داشته و دارای پروانه کسب یا کار ازمراجع ذیربط بوده و یا دارای محل فعالیت تجاری باشند و واجد شرایط اخذ شماره اقتصادی به شمار می آیند. قابل ذکر است احراز یکی از شرایط فوق برای اشخاص حقیقی کافی می باشد.

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ کد اقتصادی

جهت این مرحله همراه با مدارک زیر به اداره دارائی

۱- دریافت دفترچه و تکمیل آنها (واحد اطلاعات و خدمات اداره دارائی)

۲- دریافت فرمهای مربوطه و تکمیل آنها (واحد ثبت و شناسائی اداره دارائی)

۳- کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره

۴- کپی آگهی تاسیس شرکت و تغییرات ثبتی (۲ نسخه)

۵- کپی اساسنامه شرکت

۶- کپی از اظهارنامه شرکت (و یا شرکتنامه و تقاضانامه در شرکت‏های غیر سهامی)

۷- کپی آگهی روزنامه رسمی و تغییرات آن

۸- کپی پروانه بهره برداری یا مجوز تاسیس (در صورت موجود بودن)

۹- کپی سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت که در آگهی تاسیس قید گردیده و در صورت استیجاری بودن، کپی قرارداد اجاره که به تایید واحد مالیاتی محل وقوع ملک رسیده باشد.

۱۰- نامه شروع و یا عدم شروع به فعالیت شرکت و کپی آن بعد از ثبت در دبیرخانه

۱۱- پرداخت مالیات حق تمبر به اداره دارائی

By | ۱۳۹۴-۷-۳ ۱۹:۴۱:۰۷ +۰۳:۳۰ شهریور ۲۸ام, ۱۳۹۴|مقالات|۲ Comments

About the Author:

من مشاور حقوقی ثبت سفیر هستم. خوشحال می شوم بتوانم کمکتان کنم. شما می توانید سوالات خود را در قسمت های نظرات و یا بخش مشاوره وبسایت بپرسید. همچنین می توانید با شماره 88880727 021 تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت کنید و یا عدد 1 را به 1000727 ارسال فرمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

۲ نظرات

  1. احسان کرمی ۱۶ آبان ۱۳۹۵ در ۱۲:۱۲ بعد از ظهر- پاسخ

    با سلام وخسته نباشید برای دریافت کد اقتصادی داشتن مجوز بهره برداری الزامی هست یانه؟

    • مشاور حقوقی
      مشاور حقوقی ۱۷ آبان ۱۳۹۵ در ۸:۰۴ قبل از ظهر- پاسخ

      با سلام و درود
      خیر
      مدارک لازم جهت کد اقتصادی: مدارک ثبت شرکت و روزنامه رسمی – مدارک هویتی اعضا برابر اصل شده – گواهی امضا از کسی که در شرکت حق امضا دارد – کپی برابر اصل شده سند شرکت و مدارک هویتی صاحب سند – اجاره نامه هولوگردام دار با نام شرکت می باشد

نظر بدهید